Ténéré történelem
1976-ban az XT 500 elindított egy irányzatot, ami hamarosan nagy lendülettel terjedt el Európában. A többfunkciós enduro a legtöbb európai országban sikert aratott. A kaland és a más földrészekre való eljutás álma a Párizs-Dakar Rallyn érte el csúcspontját, a Yamaha Motor Franciaország módosított, úttörő XT 500 motorjával.
Különös elgondolás?
Természetesen a Yamaha európai terméktervezése elsajátította ezt az új piaci trendet. Nagy meglepetést okozott a japán központban, 1981-ben, amikor azt javasolták, hogy gyártsanak a rally gépek mintájára egy 30 literes üzemanyagtankkal, valamint egy nagy egyhengeres vagy ikermotorral ellátott replikát. Ez az elképzelés elég érthetetlen volt a japán vezetés számára, akiket még nem érintett meg a kaland szelleme, és senki sem tudta elképzelni, hogy egy normális motoros ekkora üzemanyagtartályokkal akarna motorozni. Végül a mérnökök elfogadták a kihívást, és 1983-ban megalkották az első Ténéré-t.
Megjelenés és funkció
A Párizs-Dakar Rally a népszerűsége csúcsán volt. A Rally egyik legnehezebb szakaszának számító sivatagról elnevezett Ténéré kiváló utazómotornak bizonyult, képes bárhol haladni, egyszerű fenntartani, megfizethető és komoly kinézetével igazán tekintélyt parancsoló. Hamarosan a Ténéré a Yamaha egyik "bestsellere" lett! Az első tíz évben összesen 61 000 darab 600-as és 660-as Ténéré-t adtak el Európában, ebből csak Franciaországban 20 500-at.
|
Proto: Ténéré 550
|
Sketch: Ténéré 600
|
Production model: Ténéré 600
|
Modellfejlesztések:
1983. Első generáció: az új kategória
A 34L-es típuskóddal ellátott XT600Z-t a párizsi motorkerékpár kiállításon mutatták be 1982-ben. Az első színösszeállítása legendává vált: a Yamaha márkaszíneit idéző fehér és piros, valamint a Yamaha Motor France (Sonauto/Gauloises) versenycsapat színeit jelző kék és fekete.
Az első Ténéré számos újítást hozott az enduro szegmensbe, mint pl. az első tárcsafék, amikor a dobfék volt az elterjedt, vagy a progresszív, alumínium lengőkaros Mono Cross felfüggesztés, amelyet 235 mm-es kerékút jellemzett. Az első villa is hasonló jellemzőkkel rendelkezett: 41mm-es, levegő-rásegítéssel, 235mm-es rugóúttal. Az 595 köbcentis, alacsony fordulaton is nagy leadott teljesítményű motor (az XT550-es felfúrt verziója) 43 lóerős volt, és 160 km/h a végsebességre volt képes. Nem volt önindítója, csak berúgó karja, viszont 30 literes tankkal rendelkezett!
|
|
1986. Második generáció: önindító
Az 1VJ betűkódú második generációs Ténéré XT600Z-t 1985 végén mutatták be a lelkes tömegeknek, Párizsban. Az új motor nagyon hasonlított a gyári rally motorra, igaz a tankja "csak" 23 literes volt, részben azért, mert a légszűrők átkerültek az ülés alól a tank alá. A nagyobb szelepeknek, a módosított porlasztóknak, valamint az új légszűrőnek köszönhetően a teljesítmény 46 lóerőre emelkedett, az elektronikus önindító pedig hozzájárult a motor kényelmesebb mindennapi használatához. A Ténéré csúcssebessége ekkor 163 km/h volt.
Ismert külföldi típusok:
- 2RW (Svájc) - 2RX (Ausztriában eladott 500-as verzió)
|
|
1988. Harmadik generáció: teljes védelem
A teljesen újratervezett, 3AJ betűkóddal ellátott, harmadik generációs XT600Z teljesen különbözőnek tűnik, és ismét közelebb áll a rally verzióhoz. A dupla fényszórós, nagy vázszerkezet, a hozzá tökéletesen illeszkedő 23 literes üzemanyagtankkal újdonság volt ebben a kategóriában. A motor is jelentős változásokon esett át: módosították a hengerfejet, és a hengertest nagyobb hűtőbordákat kapott. A hatékonyabb hűtés érdekében megváltoztatták a motor kenési rendszerét, lerövidítették az első sárhányót. A fékrendszerben a hátsó féket tárcsafékre cserélték, ami javította a fékhatást.
Ismert külföldi típusok: - 3DT (Ausztriában eladott 500-as verzió)
|
|
1991. Negyedik generáció: új, ötszelepes, 660 köbcentis motor
Nyolc évvel az első Ténéré megjelenése után a Yamaha folytatta a legendát, és bemutatta az XTZ 660-as Ténéré-t, amelyet - a Yamaha hagyományainak megfelelően - a legújabb motor- és váztechnológiával fejlesztettek ki. A Yamaha egy kifinomult, ötszelepes, folyékony hűtésű, 48 lóerős motort használt, ami első ránézésre ellentmondott az egyszerűség koncepciójának, ennek ellenére garantálta a megbízhatóságot, minimális karbantartást igényelt, és figyelembe véve a környezet védelmét is.
Ebben az időben, az új trendnek megfelelően a közúti használat jellemzőbb volt, mint az offroad. Ezáltal az új Ténéré karcsúbb és kevésbé robosztus volt, mint azelőtt, a lengéscsillapítók rövidebbek voltak, az üzemanyagtartály pedig csak 20 literes.
|
|
1994. Ötödik generáció: áramvonalas
Az ötszelepes XTZ Ténéré utolsó generációja 1994-ben jelent meg. Ez az utolsó fejlesztés, amelyet a híres 750 köbcentis XTZ 750 Super Ténéré ihletett, teljesen új, áramvonalas, két első fényszórós burkolattal készült, a motoron és a vázon nem végeztek jelentős módosításokat.

|
|
2008: XT660Z Ténéré: a legenda visszatér
"Azt gondoljuk, itt az ideje, hogy egy megújított koncepcióval térjünk vissza." - mondta Hiroo Saito, a Ténéré projekt vezetője. "A Yamaha sokáig hiányzott a rally túra szegmensből. Az első Ténéré széria 1983-ban erősen befolyásolta a kategóriát. Az új XT660Z Ténéré mindennel rendelkezik, ami az eredeti koncepciót sikerre vitte: egyszerű, törhetetlen, praktikus, könnyű, valamint erős egyhengeres motorral rendelkezik, és kifejezetten alkalmas offroad használatra is".
Felhasználói vélemények >>
|
Darth Vader töri a menetszelet - Yamaha XT660Z Ténéré teszt az origotól. >>
Nagyapó és unokája - Yamaha XT660Z 1991 vs 2009 Ténéré összehasonlító teszt az Onroad-tól. >>
|
|
Engine:
Type |
Liquid-cooled, 4-stroke, 4-valve, forward inclined single cylinder, SOHC |
Displacement |
660 cm3 |
Bore & Stroke |
100.0 x 84.0 mm |
Compression Ratio |
10.0:1 |
Max. Power |
35.0 KW at 6000 r/min |
Max. Torque |
58.0 Nm at 5500 r/min |
Lubrication |
Dry sump |
Fuel Supply |
Fuel injection (type) |
Clutch Type |
Wet, multiple-disc coil spring |
Ignition |
T.C.I. GT9B-4 |
Starting System |
Electric |
Transmission |
Constant mesh, 5 speed |
Final Transmission |
Chain |
Gear Ratio 1st |
30/12 (2.500) |
2nd |
26/16 (1.625) |
3rd |
23/20 (1.150) |
4th |
20/22 (0.909) |
5th |
20/26 (0.769) |
Primary Reduction Ratio |
75/36 (2.083) |
Secondary Reduction Ratio |
45/15 (3.000) |
Chassis:
Frame |
Steel tube diamond shaped |
Front Suspension |
Telescopic fork ¢ 43 mm |
Rear Suspension |
Aluminium Cast Swing arm (Monocross type suspension) |
Front Wheel Travel |
210 mm |
Rear Wheel Travel |
200 mm |
Caster Angle |
28 degree |
Trail |
113 mm |
Front Brake |
Double disc, ¢ 298 mm |
Rear Brake |
Single disc, ¢ 245 mm |
Front Tyre |
90/90-21 M/C |
Front Wheel |
Spoke 17 x 1.85 |
Rear Tyre |
130/80-18 M/C |
Rear Wheel |
Spoke 17 x MT2.75 |
Dimensions:
Overall Length |
2,246 mm |
Overall Width |
865 mm |
Overall Height |
1,477 mm |
Seat Height |
895 mm |
Wheelbase |
1,505 mm |
Min. Ground Clearance |
245 mm |
Dry Weight |
183 kg |
Weight (with fuel & oil) |
208.5 kg |
Fuel Tank Capacity |
23 litres |
Fuel Tank Reserve |
6.7 litres |
Oil (Tank) Capacity |
2.90 litres |
|
Rally történelem
 1976: Jean-Claude Olivier a Cote d'Ivoire rallyn
|
 1981: XT500 with Paris-Dakar preparation
|
 1985: XT600Z with Paris-Dakar preparation
 1986: Thierry Charbonnier's Ténéré with frame-mounted fairing and 660cc
 1989: Marathon Team on XT600Z's
|
 1985: Jean-Claude Olivier on the podium of Paris-Dakar with Ténéré 600
 1989: Stephane Peterhansel on the twin Ténéré
|
<< vissza
A jelen:
1200-as Super Tenere kombinált fékrendszer ABS-szel kiegészítve, elektronikusan változtatható teljesítmény-karakterisztika, elektronikus gázkar (ride-by-wire), kipörgésgátló, kardántengely hajtja majd a hátsó kereket, oldalt helyezik el a hűtőket, és soros, kéthengeres motort kapott. A blokkon belül a hajtókarokat 270°-ban ékelik el egymástól.


Motor
Motor típusa
|
Előre döntött, párhuzamos, 2 hengeres, folyadékhűtéses, 4 ütemű, DOHC, 4 szelepes
|
Lökettérfogat
|
1 199cc
|
Furat x löket
|
98 mm x 79,5 mm
|
Kompresszióviszony
|
11,0 : 1
|
Maximális teljesítmény
|
82,4 kW (112LE) @ 7 250 rpm
|
Maximális nyomaték
|
117,0 Nm (11,9 kg-m) @ 6 000 rpm
|
Kenési rendszer
|
Száraz karter
|
Kuplung típusa
|
Olajban futó, Többtárcsás
|
Karburátor
|
Elektronikus üzemanyag-befecskendezés
|
Gyújtás
|
TCI
|
Indítás
|
Elektromos
|
Váltó
|
Állandó áttételű, 6 sebességes
|
Kihajtás
|
Kardán
|
Alváz
Váz
|
Acélcsőből készült alapváz
|
Első felfüggesztés
|
Upside-down telescopic fork, Ø 43 mm
|
Első rugóút
|
190 mm
|
Villaszög
|
28º
|
Utánfutás
|
126 mm
|
Hátsó felfüggesztés
|
Lengőkaros, Állítható előterhelés és visszarúgás csillapítás, (karos felfüggesztés), Monoshock
|
Hátsó rugóút
|
190 mm
|
Első fék
|
Hidraulikus kettős tárcsafék, Ø 310 mm hullámos tárcsák
|
Hátsó fék
|
Hidraulikus tárcsafék, Ø 282 mm hullámos tárcsák
|
Első gumi
|
110/80R19M/C 59V
|
Hátsó gumi
|
150/70R17M/C 69V
|
Méretek
Teljes hossz
|
2 250 mm
|
Teljes szélesség
|
980 mm
|
Teljes magasság
|
1 410 mm high 1,470 mm
|
Ülésmagasság
|
845/870 mm
|
Tengelytáv
|
1 540 mm
|
Minimális hasmagasság
|
190 mm
|
Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal)
|
257 kg
|
Üzemanyagtank kapacitása
|
23 liter
|
Olajtank kapacitása
|
4,2 liter
|
<< vissza
Service Manual-ok