Ténéré történelem

1976-ban az XT 500 elindított egy irányzatot, ami hamarosan nagy lendülettel terjedt el Európában. A többfunkciós enduro a legtöbb európai országban sikert aratott. A kaland és a más földrészekre való eljutás álma a Párizs-Dakar Rallyn érte el csúcspontját, a Yamaha Motor Franciaország módosított, úttörő XT 500 motorjával.

Különös elgondolás?

Természetesen a Yamaha európai terméktervezése elsajátította ezt az új piaci trendet. Nagy meglepetést okozott a japán központban, 1981-ben, amikor azt javasolták, hogy gyártsanak a rally gépek mintájára egy 30 literes üzemanyagtankkal, valamint egy nagy egyhengeres vagy ikermotorral ellátott replikát. Ez az elképzelés elég érthetetlen volt a japán vezetés számára, akiket még nem érintett meg a kaland szelleme, és senki sem tudta elképzelni, hogy egy normális motoros ekkora üzemanyagtartályokkal akarna motorozni. Végül a mérnökök elfogadták a kihívást, és 1983-ban megalkották az első Ténéré-t.

Megjelenés és funkció

A Párizs-Dakar Rally a népszerűsége csúcsán volt. A Rally egyik legnehezebb szakaszának számító sivatagról elnevezett Ténéré kiváló utazómotornak bizonyult, képes bárhol haladni, egyszerű fenntartani, megfizethető és komoly kinézetével igazán tekintélyt parancsoló. Hamarosan a Ténéré a Yamaha egyik "bestsellere" lett! Az első tíz évben összesen 61 000 darab 600-as és 660-as Ténéré-t adtak el Európában, ebből csak Franciaországban 20 500-at.


Proto: Ténéré 550

Sketch: Ténéré 600

Production model: Ténéré 600

Modellfejlesztések:

1983. Első generáció: az új kategória

A 34L-es típuskóddal ellátott XT600Z-t a párizsi motorkerékpár kiállításon mutatták be 1982-ben. Az első színösszeállítása legendává vált: a Yamaha márkaszíneit idéző fehér és piros, valamint a Yamaha Motor France (Sonauto/Gauloises) versenycsapat színeit jelző kék és fekete.

Az első Ténéré számos újítást hozott az enduro szegmensbe, mint pl. az első tárcsafék, amikor a dobfék volt az elterjedt, vagy a progresszív, alumínium lengőkaros Mono Cross felfüggesztés, amelyet 235 mm-es kerékút jellemzett. Az első villa is hasonló jellemzőkkel rendelkezett: 41mm-es, levegő-rásegítéssel, 235mm-es rugóúttal. Az 595 köbcentis, alacsony fordulaton is nagy leadott teljesítményű motor (az XT550-es felfúrt verziója) 43 lóerős volt, és 160 km/h a végsebességre volt képes. Nem volt önindítója, csak berúgó karja, viszont 30 literes tankkal rendelkezett!

1986. Második generáció: önindító

Az 1VJ betűkódú második generációs Ténéré XT600Z-t 1985 végén mutatták be a lelkes tömegeknek, Párizsban. Az új motor nagyon hasonlított a gyári rally motorra, igaz a tankja "csak" 23 literes volt, részben azért, mert a légszűrők átkerültek az ülés alól a tank alá. A nagyobb szelepeknek, a módosított porlasztóknak, valamint az új légszűrőnek köszönhetően a teljesítmény 46 lóerőre emelkedett, az elektronikus önindító pedig hozzájárult a motor kényelmesebb mindennapi használatához. A Ténéré csúcssebessége ekkor 163 km/h volt.

Ismert külföldi típusok:

- 2RW (Svájc)
- 2RX (Ausztriában eladott 500-as verzió)

1988. Harmadik generáció: teljes védelem

A teljesen újratervezett, 3AJ betűkóddal ellátott, harmadik generációs XT600Z teljesen különbözőnek tűnik, és ismét közelebb áll a rally verzióhoz. A dupla fényszórós, nagy vázszerkezet, a hozzá tökéletesen illeszkedő 23 literes üzemanyagtankkal újdonság volt ebben a kategóriában. A motor is jelentős változásokon esett át: módosították a hengerfejet, és a hengertest nagyobb hűtőbordákat kapott. A hatékonyabb hűtés érdekében megváltoztatták a motor kenési rendszerét, lerövidítették az első sárhányót. A fékrendszerben a hátsó féket tárcsafékre cserélték, ami javította a fékhatást.

Ismert külföldi típusok:
- 3DT (Ausztriában eladott 500-as verzió)

1991. Negyedik generáció: új, ötszelepes, 660 köbcentis motor

Nyolc évvel az első Ténéré megjelenése után a Yamaha folytatta a legendát, és bemutatta az XTZ 660-as Ténéré-t, amelyet - a Yamaha hagyományainak megfelelően - a legújabb motor- és váztechnológiával fejlesztettek ki. A Yamaha egy kifinomult, ötszelepes, folyékony hűtésű, 48 lóerős motort használt, ami első ránézésre ellentmondott az egyszerűség koncepciójának, ennek ellenére garantálta a megbízhatóságot, minimális karbantartást igényelt, és figyelembe véve a környezet védelmét is.

Ebben az időben, az új trendnek megfelelően a közúti használat jellemzőbb volt, mint az offroad. Ezáltal az új Ténéré karcsúbb és kevésbé robosztus volt, mint azelőtt, a lengéscsillapítók rövidebbek voltak, az üzemanyagtartály pedig csak 20 literes.

1994. Ötödik generáció: áramvonalas

Az ötszelepes XTZ Ténéré utolsó generációja 1994-ben jelent meg. Ez az utolsó fejlesztés, amelyet a híres 750 köbcentis XTZ 750 Super Ténéré ihletett, teljesen új, áramvonalas, két első fényszórós burkolattal készült, a motoron és a vázon nem végeztek jelentős módosításokat.

2008: XT660Z Ténéré: a legenda visszatér

"Azt gondoljuk, itt az ideje, hogy egy megújított koncepcióval térjünk vissza." - mondta Hiroo Saito, a Ténéré projekt vezetője. "A Yamaha sokáig hiányzott a rally túra szegmensből. Az első Ténéré széria 1983-ban erősen befolyásolta a kategóriát. Az új XT660Z Ténéré mindennel rendelkezik, ami az eredeti koncepciót sikerre vitte: egyszerű, törhetetlen, praktikus, könnyű, valamint erős egyhengeres motorral rendelkezik, és kifejezetten alkalmas offroad használatra is".

Felhasználói vélemények >>

Darth Vader töri a menetszelet - Yamaha XT660Z Ténéré teszt az origotól. >>

Nagyapó és unokája - Yamaha XT660Z 1991 vs 2009 Ténéré összehasonlító teszt az Onroad-tól. >>



Engine:

Type Liquid-cooled, 4-stroke, 4-valve, forward inclined single cylinder, SOHC
Displacement 660 cm3
Bore & Stroke 100.0 x 84.0 mm
Compression Ratio 10.0:1
Max. Power 35.0 KW at 6000 r/min
Max. Torque 58.0 Nm at 5500 r/min
Lubrication Dry sump
Fuel Supply Fuel injection (type)
Clutch Type Wet, multiple-disc coil spring
Ignition T.C.I. GT9B-4
Starting System Electric
Transmission Constant mesh, 5 speed
Final Transmission Chain
Gear Ratio 1st 30/12 (2.500)
2nd 26/16 (1.625)
3rd 23/20 (1.150)
4th 20/22 (0.909)
5th 20/26 (0.769)
Primary Reduction Ratio 75/36 (2.083)
Secondary Reduction Ratio 45/15 (3.000)

Chassis:

Frame Steel tube diamond shaped
Front Suspension Telescopic fork ¢ 43 mm
Rear Suspension Aluminium Cast Swing arm (Monocross type suspension)
Front Wheel Travel 210 mm
Rear Wheel Travel 200 mm
Caster Angle 28 degree
Trail 113 mm
Front Brake Double disc, ¢ 298 mm
Rear Brake Single disc, ¢ 245 mm
Front Tyre 90/90-21 M/C
Front Wheel Spoke 17 x 1.85
Rear Tyre 130/80-18 M/C
Rear Wheel Spoke 17 x MT2.75

Dimensions:

Overall Length 2,246 mm
Overall Width 865 mm
Overall Height 1,477 mm
Seat Height 895 mm
Wheelbase 1,505 mm
Min. Ground Clearance 245 mm
Dry Weight 183 kg
Weight (with fuel & oil) 208.5 kg
Fuel Tank Capacity 23 litres
Fuel Tank Reserve 6.7 litres
Oil (Tank) Capacity 2.90 litres

Rally történelem


1976: Jean-Claude Olivier a Cote d'Ivoire rallyn


1981: XT500 with Paris-Dakar preparation


1985: XT600Z with Paris-Dakar preparation


1986: Thierry Charbonnier's Ténéré with frame-mounted fairing and 660cc


1989: Marathon Team on XT600Z's


1985: Jean-Claude Olivier on the podium of Paris-Dakar with Ténéré 600


1989: Stephane Peterhansel on the twin Ténéré

<< vissza

A jelen:
1200-as Super Tenere kombinált fékrendszer ABS-szel kiegészítve, elektronikusan változtatható teljesítmény-karakterisztika, elektronikus gázkar (ride-by-wire), kipörgésgátló, kardántengely hajtja majd a hátsó kereket, oldalt helyezik el a hűtőket, és soros, kéthengeres motort kapott. A blokkon belül a hajtókarokat 270°-ban ékelik el egymástól.

Motor

Motor típusa

Előre döntött, párhuzamos, 2 hengeres, folyadékhűtéses, 4 ütemű, DOHC, 4 szelepes

Lökettérfogat

1 199cc

Furat x löket

98 mm x 79,5 mm

Kompresszióviszony

11,0 : 1

Maximális teljesítmény

82,4 kW (112LE) @ 7 250 rpm

Maximális nyomaték

117,0 Nm (11,9 kg-m) @ 6 000 rpm

Kenési rendszer

Száraz karter

Kuplung típusa

Olajban futó, Többtárcsás

Karburátor

Elektronikus üzemanyag-befecskendezés

Gyújtás

TCI

Indítás

Elektromos

Váltó

Állandó áttételű, 6 sebességes

Kihajtás

Kardán

Alváz

Váz

Acélcsőből készült alapváz

Első felfüggesztés

Upside-down telescopic fork, Ø 43 mm

Első rugóút

190 mm

Villaszög

28º

Utánfutás

126 mm

Hátsó felfüggesztés

Lengőkaros, Állítható előterhelés és visszarúgás csillapítás, (karos felfüggesztés), Monoshock

Hátsó rugóút

190 mm

Első fék

Hidraulikus kettős tárcsafék, Ø 310 mm hullámos tárcsák

Hátsó fék

Hidraulikus tárcsafék, Ø 282 mm hullámos tárcsák

Első gumi

110/80R19M/C 59V

Hátsó gumi

150/70R17M/C 69V

Méretek

 

Teljes hossz

2 250 mm

Teljes szélesség

980 mm

Teljes magasság

1 410 mm high 1,470 mm

Ülésmagasság

845/870 mm

Tengelytáv

1 540 mm

Minimális hasmagasság

190 mm

Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal)

257 kg

Üzemanyagtank kapacitása

23 liter

Olajtank kapacitása

4,2 liter

<< vissza

Service Manual-ok

free counters